ENGLISH トップ 所長挨拶 概要 教員一覧 研究分野・施設 共同利用・共同研究 大型プロジェクト 国際集会 教育,入試 広報,公開行事,年報 新着論文,出版 教員,職員公募 国際共同事業 霊長類研究基金 リンク アクセス HANDBOOK FOR INTERNATIONAL RESEARCHERS Map of Inuyama サイトマップ
トピックス
コラム・連載 質疑応答コーナー ボノボ チンパンジー「アイ」 頭蓋骨画像データベース 霊長類学文献データベース サル類の飼育管理及び使用に関する指針 Study material catalogue/database 野生霊長類研究ガイドライン 霊長類ゲノムデータベース 写真アーカイヴ ビデオアーカイヴ

京都大学霊長類研究所
郵便番号484-8506
愛知県犬山市官林
TEL. 0568-63-0567(大代表)
FAX. 0568-63-0085

本ホーム・ページの内容の
無断転写を禁止します。
Copyright (c)
Primate Research Institute,
Kyoto University All rights reserved.


お問い合わせ

English

行動関連5学会・研究会合同大会「行動2017」において
大学院修士2年ガオ・ジエさんが、日本動物心理学会最優秀発表賞を受賞



2017年8月30日から9月1日に東京大学駒場キャンパスで開催された行動関連5学会・研究会合同大会「行動2017」において大学院修士2年(思考言語、リーディング大学履修生)のガオ・ジエさんが、日本動物心理学会最優秀発表賞を受賞しました。

Gao Jie (Graduate student of the Language and Intelligence Section, PWS student) won the best presentation award of the Japanese Society for Animal Psychology in the "KOUDOU2017". joint annual meeting of the 5 societies held during August 30 to September 1.

 

The Body Inversion Effect in Chimpanzees (Pan troglodytes)

Jie Gao & Masaki Tomonaga (Primate Research Institute, Kyoto University)

Animals use bodies to explore and interact with the world. Humans’ body recognition is deteriorated by inversion. This inversion effect suggests configural body processing. Little is known about this in non-human primates. We tested seven chimpanzees using upright and inverted stimuli in matching-to-sample tasks to examine the body inversion effect. Exp. 1 used chimpanzee bodies and houses. Exp. 2 used intact bodies, bodies with blurred faces, and faces with blurred bodies. Exp. 3 used intact bodies, bodies without faces, only faces, and body silhouettes. Exp. 4 used intact bodies and scrambled bodies. They showed the inversion effect to all intact body conditions, indicating configural body processing. They also showed the inversion effect to faces with blurred bodies in Exp. 2 and to silhouettes in Exp. 3, suggesting the roles of faces and body contours in the inversion effect. No inversion effect was found in scrambled bodies, suggesting that they know about typical body structures.